Pamięć zapachowa – co warto o niej wiedzieć?

45 Wizyt 0 Komentarze Dodane przez: Paula Kategoria: Perfumy

Jednym z najstarszych i jednocześnie najbardziej niedocenianych jest zmysł węchu. Pełni on bardzo wiele funkcji i wpływa na nasze emocje, nastroje i reakcje fizjologiczne. Oprócz tego jest mocno połączony funkcjonalnie z obszarem w mózgu odpowiedzialnym za pamięć, który nazywa się hipokamp. To właśnie dzięki temu, niektóre wydarzenia np. z dzieciństwa kojarzą nam się z danym zapachem. 

Spis treści:

  1. Pamięć zapachowa – co to takiego?
  2. Pamięć zapachowa a emocje
  3. Pamięć zapachowa w marketingu

Pamięć zapachowa – co to takiego?

Węch wchodzi w bezpośredni sposób w struktury mózgu, które przetwarzają informacje. Poprzez unoszące się w powietrzu cząsteczki zapachu, które docierają do nozdrzy, zostają wychwycone dzięki śluzowi, który się na nich rozpuszcza. Zostają rozpoznane dzięki warstwie, która znajduje się pod błoną śluzową. Następnie neurony przesyłają informację do opuszki węchowej, która dzięki receptorom czuciowym wysyła informację do układu limbicznego. Ten ośrodek odpowiada za utrwalanie wspomnień oraz przetwarzanie informacji emocjonalnych. To właśnie tutaj dany zapach zostaje zakodowany na przyszłość. W ten właśnie sposób, kiedy znów poczujemy konkretną woń, pamięć zapachowa uruchamia się i wiąże ją z konkretnymi uczuciami lub emocjami.

Pamięć zapachowa a emocje

Naszą pamięć zapachową tworzymy już od wczesnych lat dzieciństwa. Jesteśmy w stanie przypomnieć sobie zapach świątecznego śniadania czy też zapach panujący w naszym domu rodzinnym. Dzięki temu wspominamy także emocje, które wtedy nam towarzyszyły. Jedną z ważnych funkcji węchu jest także ochrona przed potencjalnym zagrożeniem. Jesteśmy w stanie wyczuć zapach dymu, gazu czy też spalenizny. Poprzez to wzmaga się nasza czujność i podnosi poziom adrenaliny. Za sprawą pamięci zapachowej kojarzymy także niektóre zapachy z nieprzyjemnymi sytuacjami, jak np. woń benzyny, która może przypominać o wypadku samochodowym, co będzie skutkować takimi emocjami, jak strach czy lęk.

Pamięć zapachowa w marketingu

Wiele firm wykorzystuje pamięć zapachową do promocji i sprzedaży swoich produktów. Przykładem jest zapach świeżego pieczywa, który kojarzy nam się pozytywnie i ma na celu zachęcić nas do dalszych zakupów. Często wykorzystywany jest także zapach kawy, cynamonu i pomarańczy w kawiarniach, co kojarzymy z relaksem i świętami. Na połączeniu woni i związanych z nią emocjami opierają się także perfumy.

Nasze zamienniki są kompozycją zapachową pozyskiwaną z esencji roślin i owoców, która ma za zadanie wzbudzić same pozytywne odczucia i uruchomić wiele przyjemnych emocji. 

Komentarze

Dodaj komentarz